Draai uw apparaat alstublieft naar horizontale positie

Draai uw apparaat naar horizontale positie
interview-image

Agaath en Jacqueline brengen Bakkerij van der Grijn bij je thuis.

Sinds 2018 zijn Agaath en Jacqueline regelmatig te vinden in de bakkerij, op de werkvloer om foto’s te maken en achter de computer om content te maken voor Facebook, Instagram en nieuwsbrieven.

Agaath zorgt dat de webshop up to date is met nieuws en prachtige productfoto’s en Jacqueline maakt berichten voor de social media.

Twee verschillende taken maar tegelijkertijd nauw met elkaar verbonden.

Zij kenden elkaar als collega verkoopsters maar in de drie jaar dat ze nu samenwerken hebben ze elkaar goed leren kennen en groeien ze mee met de online wereld die elke dag in beweging is. 

“Na alweer heel wat jaartjes alleen in de winkel gewerkt te hebben kwam de webshop in september 2018 als nieuwe uitdaging op mijn pad” vertelt Agaath.

In 2003 kwam zij werken bij Bakkerij van der Grijn. Zij was al bekend met de wereld van brood en gebak daar zij sinds haar 15e bij een andere bakker werkzaam was. In Nieuw-Lekkerland is zij een vertrouwd  gezicht en vele klanten kennen haar als een vriendelijke en betrokken verkoopster. Sinds 2018 heeft zij haar “eigen winkeltje” zegt ze wel eens vol humor: de webshop.

Haar taken bestaan uit het plaatsen van nieuwe producten, het “up to date” houden van het assortiment, met de bijbehorende productfotografie. 
Daarnaast het contact onderhouden met enerzijds klanten die ergens op reageren en anderzijds onze webshopbeheerder die problemen oplost of nieuwe functies inbouwt. 

Voor de product fotografie heeft zij een enorm leuke workshop gevolgd, waar ze veel van geleerd heeft.  “In de bakkerij heb ik een eigen hoekje, compleet met studiolampen voor een constante belichting, camera, statief en een verzameling bordjes en plankjes” zegt ze vol trots.

“Bij elk nieuw product is het weer een uitdaging om het zo aantrekkelijk mogelijk op de foto te krijgen en er een stukje tekst bij te schrijven waar je trek van krijgt. En, het leukste van deze nieuwe producten… Natuurlijk moet er geproefd worden, geluksvogel die ik ben”.

De webshop is altijd open! Ook op het moment dat ik fijn thuis ben, en geniet van mijn gezin, winkelen mijn klanten rustig rond en plaatsen een bestelling.

We merken dat veel klanten juist 's avonds gebruik maken van de webshop. Tot 23.00 uur besteld is voor de meeste producten de volgende werkdag geleverd. Met de mogelijkheid om de bestelling op te halen in 1 van onze winkels of het thuis (of op het werk) te laten bezorgen. In 2020 is ook de GrijnPost online gegaan. Een gedeelte van ons assortiment dat geschikt is kan worden verzonden per post door heel Nederland. 

De webshop is ook nauw verbonden aan de social media, Jacqueline en Agaath werken veel samen. “Het mooie van onze samenwerking is dat we elkaar aanvullen, stimuleren, van elkaar leren en zonodig elkaar ook wel eens verbeteren. Samen maken wij van der Grijn bereikbaar. Altijd en overal!”  

Jacqueline haar hele leven is al verweven met het bakkersvak. Zo had haar Opa Blom een bakkerij. Haar vader reed met de bakfiets rond en een oom had een bakkerij op Texel. In de vakanties en rond kerst ging ze daar logeren en mee helpen. Vanaf haar 15e heeft ze een aantal jaren gewerkt bij een andere oom die een bakkerij in Dordrecht had. Toen haar in 2007 ter ore kwam dat er in de winkel van bakkerij van der Grijn in Groot Ammers gezocht werd naar een nieuwe collega, bedacht ze zich geen moment en is er direct op af gestapt. 

“Ik heb op maandag mijn telefoonnummer achtergelaten, en op donderdag stond ik al voor het eerst in de winkel.” 

Na in de loop van jaren ook in verschillende andere winkels gewerkt te hebben heeft Jacqueline nu alweer een tijd haar vaste plek als winkelleidster in Groot Ammers. Waar ze altijd enthousiast en met veel plezier haar werk doet. “Het omgaan met klanten is altijd zo boeiend en soms is het zo verrassend hoe mensen reageren op (nieuwe) producten.”

In 2018 is de social media erbij gekomen als 1 van haar taken. Elke week krijgen honderden nieuwsbrieflezers de laatste nieuwtjes in de mailbox en worden de nieuwste producten voorgesteld. Zo ook op Facebook en Instagram, er is altijd beweging, dat maakt het zo leuk. Tegelijkertijd is er de uitdaging om die beweging er continu in te houden. “Het leuke is dat social media een manier is om dicht bij je klanten te komen. Gewoon thuis op de bank, wanneer het je klant uitkomt”

Jacqueline ervaart dat het klantencontact via social media steeds meer en leuker wordt. Klanten reageren op je berichten, soms serieus en soms vol humor. “Soms sturen klanten een foto die ik dan weer kan delen. Dat maakt het zo leuk en “snel”.
Enthousiast vertelt ze “Ik heb het onwijs naar mijn zin, zeker de uitdagingen en nieuwe dingen in mijn werk, die er steeds weer zijn! Daar krijg ik energie van.”

Zoals je kunt lezen hebben Agaath en Jacqueline hun eigen functies binnen van der Grijn online maar hun samenwerking is juist ook fijn. Creatieve dingen bedenken, nieuwe ideeën aandragen. Vanuit hun werk in de winkels staan zij dicht bij de klanten en weten ze wat er speelt. Ook maken ze De GrijnTijd magazines, ongeveer 2 x per jaar een magazine vol nieuws, interviews met medewerkers, lekkere recepten, wetenswaardigheden en met allemaal prachtige eigen foto’s.

Met de woorden: “We hopen dit nog jaren te doen en het liefst samen” besluiten Jacqueline en Agaath dit gesprek 

 

Bekijk ook de andere interviews!